Kromme komkommer populair in de supermarkt

Foto: Kromkommer

Een aanzienlijk deel van de consumenten is bereid om kromme groenten te kopen en wil daar ook een reguliere prijs voor betalen. Dit blijkt uit onderzoek dat Kromkommer heeft uitgevoerd in een supermarkt in Wageningen.

Zo’n 10% van alle groenten en fruit wordt verspild omdat het niet mooi genoeg is.

Schap

Supermarkten leggen de kromme producten niet in het schap omdat ze denken dat consumenten ze niet willen kopen. Als kromme groenten en fruit al aangeboden worden, is dat vaak voor een veel lagere prijs.

Kromkommer denkt dat consumenten wel degelijk kromme groenten en fruit willen kopen, ook voor dezelfde prijs als de rechte varianten. Om te controleren of deze aanname klopt, heeft Kromkommer dit in de praktijk getest.

Krom naast recht

De groenten werden geleverd door komkommerkwekerij Noord-Oost. Yvon Goossens, student van Wageningen University & Research, begeleidde het experiment. Supermarktondernemer George Verberne gaf Kromkommer de ruimte om in zijn Jumbo winkel in Wageningen het experiment uit te voeren.

De ondernemer, die eerder al het eerste verspillingsschap ter wereld in zijn winkel opnam, hoefde er niet lang over na te denken of hij mee wilde doen.

George: “Wij merken dat consumenten steeds vaker openstaan voor kromme groenten. Fantastisch dat wij hiermee kunnen experimenteren in ons eigen schap”.

krommeDe opzet van het experiment is eenvoudig: kromme komkommers krijgen een plek in het schap naast de rechte. De eerste twee weken was er geen uitleg aanwezig bij de kromme komkommers.

Daarna vertelde een groot bord dat een kromme komkommer net zo lekker is als een rechte en dat de aankoop bijdraagt aan het voorkomen van verspilling. Ook was er in die periode media aandacht rondom het schap.

In de laatste twee weken werd het bord weer weggehaald. De prijs van de kromme en rechte komkommer bleven gelijk aan elkaar gedurende het hele onderzoek.

Een derde kiest voor krom

De resultaten van het onderzoek zijn overtuigend: in de eerste twee weken is maar liefst 27,8% van de verkochte komkommers een kromme. Daarmee is de kromme variant al een behoorlijke hit te noemen.

Na de plaatsing van het bord met uitleg over de kromme komkommer stijgt dit percentage naar 35,6%. Dit percentage blijft gelijk na het weghalen van het bord.

Supermarktondernemer George is verrast door het resultaat: “Wij dachten zeker dat onze consument bereid was de kromme komkommers te kopen. Maar deze hoeveelheid overtreft ook onze verwachting.”

Dit experiment laat zien dat een aanzienlijk deel van de consumenten bereid is om voor kromme groenten te kiezen, ook wanneer niet gekozen wordt voor een afprijzing. Jumbo Wageningen heeft besloten om de kromme komkommer een permanente plek te geven in het schap.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen