Natasja Dijkmans, BloomFever: ‘Kunstbloemen zijn niet meer van echt te onderscheiden’

Foto: BloomFever

Natasja Dijkmans is eigenaresse van BloomFever, leverancier van zijden boeketten en bloemstukken. Een duurzaam product dat tegenwoordig niet meer van echt te onderscheiden is. BloomFever heeft een gevarieerd aanbod voor bedrijven en particulieren.

Partnercontent

Natasja Dijkmans is afkomstig uit de hotellerie en de evenementensector en had daar onder meer functies als HR Manager en Operationeel Manager partycatering. “We organiseerde grote feesten en partijen en daarna zette ik een high tea restaurant op. Na vijftien jaar heb daarna een tijdje vrij genomen om na te denken over wat ik precies wilde. Dat leidde tot het opzetten van een hostessbureau, waarbij mijn verschillende achtergronden in de HR en mijn commerciële en creatieve kant mooi samenkwamen. Ik leverde hostessen voor allerlei evenementen. Denk aan discomeisjes, snoepmeisjes of champagnemeisjes. Maar na een jaar brak corona uit, waardoor er geen feesten meer gegeven werden. Ik ben toen weer in een HR functie gaan werken, maar ik mistte de veelzijdigheid van het werk in de evenementensector.”

Weggooien is zonde

Toen ze in 2023 ging trouwen kreeg Natasja Dijkmans te maken met de aankleding van de locatie met verse bloemen. “Die gooi je na afloop allemaal weg! Na ėėn dag! Ik kreeg er een knoop in mijn maag van. Dat leidde ertoe dat ik mijn eigen bruiloft met kunstbloemen heb gedaan.”

Het werd het begin van haar nieuwe bedrijf BloomFever. “Ik begon na mijn bruiloft zo de meerwaarde te zien van kunstbloemen! Ik heb mijn bruidsboeket nog steeds en alle andere bloemen heb ik verwerkt in boeketten voor thuis en vriendinnen, die ook nog steeds prachtig zijn. Verse bloemen staan hooguit een week, dan kun je ze weggooien.”

Dat bracht haar op het idee om een bedrijf te beginnen voor de verhuur van kunstbloemen. Allereerst ben ik gestart met een interieur styliste opleiding en ben me gaan verdiepen in inkoopmogelijkheden. Ik heb gesprekken gevoerd met mensen die bij bedrijven verantwoordelijk zijn voor de planten en heb een businessplan geschreven. Ik dacht aanvankelijk aan abonnementen en wilde me vooral richten op bedrijven.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

BloomFever

Veranderde mindset

De bloemen worden vooral gemaakt van zijde, maar ook van synthetische materialen. “Ik heb meerdere inkoopbedrijven hier in Nederland. Daar ga ik zelf naar toe en maak daar een keuze. Ik kies vooral zijde, maar nu zijn er bijvoorbeeld veel tulpen van polyether polyurethaan. Die zijn niet van echt te onderscheiden. Je hoeft het dus niet te zien! Enfin, de productie van nepbloemen en nepplanten wordt in hoog tempo verbeterd waardoor ze steeds realistischer worden en langer mooi blijven. Jaar na jaar worden er betere en mooiere imitatie bloemen geproduceerd. We kunnen wel zeggen dat we de tijd van de bloemen van hoorn en wax ver voorbij zijn!”

BloomFever krijgt nu ook aanvragen voor grafstukken. “Ik heb onlangs een mooi grafstuk gemaakt en er daarna een mooi boeket van gemaakt, als blijvende herinnering. In de huidige maatschappij kan dat weggooien bijna niet meer. Zijden bloemen komen weliswaar helemaal uit China, maar dat is eenmalig. Verse bloemen komen veelal uit Afrika, waar met de nodige gifstoffen geproduceerd worden. En ze worden iedere keer weer opnieuw hier naartoe getransporteerd en na korte tijd weggegooid.”

Huurbloemen gaan daarentegen vier tot vijf jaar mee. “Thuis gaan ze nog langer mee, ik schat zeker zeven jaar tot tien jaar, maar in de verhuur worden ze intensiever gebruikt. Denk aan het vervoer en reinigen na gebruik: het afblazen met een speciaal apparaatje. Als ze niet meer geschikt zijn voor de verhuur ga ik ze schenken aan instellingen zonder winstoogmerk, zoals zorgcentra of kinderdagverblijven.”

Er is momenteel sprake van een veranderde mindset, aldus Dijkmans. “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor bedrijven en particulieren en daar sluiten kunstbloemen heel goed bij aan.”

Bloemenabonnement

Op dit moment bestaat het klantenbestand van BloomFever 50/50 uit ondernemers en particulieren. “Maar door mond-tot-mondreclame komen er steeds meer particulieren bij. In het laatste half jaar is het bloemenabonnement voor kunstbloemen veel bekender geworden, door alle publiciteit in de pers en op social media.”

BloomFeverZe geeft een mooi voorbeeld. “Ik heb een klant, een senior die elke week een bosje bloemen voor zijn vrouw kocht, hun hele huwelijk lang. Verse bloemen werden hem te duur. Nu heeft hij een abonnement, waarbij ze iedere drie maanden een nieuwe bos krijgen, met een nieuwe vaas. Dat kost hem 18,50 euro in de maand, aanmerkelijk minder dan hij voor de verse bloemen kwijt was.”

Zijn vrouw is er heel blij mee. “Ze zei: ik hou eigenlijk helemaal niet van kunstbloemen, maar dit vind ik echt mooi!”

Ook zonder abonnement kan iedereen bloemen betrekken bij BloomFever. “Ik heb inmiddels veel gesprekken gehad met klanten en op basis daarvan heb ik verschillende dingen aangepast. Losse boeketten bestellen via de website is nu ook mogelijk. Die kan ik gewoon opsturen.” Ook het op afspraak bezoeken van mijn atelier en daar samen een boeket samenstellen is mogelijk. Vaak heeft iemand al een hele mooie vaas of pot in huis en die maken we dan op.”

Kort geleden sprak Natasja Dijkmans een garagehouder die graag bloemen wilde om ze voor langere tijd te laten staan. “Hij had de verse bloemen afgeschaft omdat het steeds weggooien hem tegenstond, evenals de kosten. Maar het hij mistte het in de aankleding van zijn bedrijf: bloemen geven sfeer. De showroom zag er direct veel vriendelijker uit.”

Totale styling

Nieuwe loot aan haar bedrijf zijn de groenplanten. “Die heb ik vooral voor bedrijven toegevoegd. Echte planten zijn voor bedrijven vaak lastig. Ze staan er voor de sfeer, maar er wordt bijvoorbeeld regelmatig koffie in gegooid door werknemers en dan gaan ze dood!” Kunst groenplanten zijn dan een heel goed alternatief. “Daar zitten tegenwoordig heel mooie kwaliteit planten tussen, die niet van echt te onderscheiden zijn.”

Mensen weten haar steeds beter te vinden. “Ik ben heel tevreden met hoe het loopt en ontzettend blij met mijn bedrijf. De contacten met klanten zijn zo ontzettend leuk, zowel bij bedrijven en mensen thuis als hier in mijn atelier, met een kopje koffie erbij. En ik geniet van de veelzijdigheid en de creatieve kant: hoe de boeketten ontstaan in mijn atelier, van tekentafel tot eindresultaat.”

De webshop is BloomFevers digitale etalage, waar de wisselende boeketten doorlopend te zien zijn. “Nu is het lente, dus zie je boeketten in lentesfeer. Ik loop altijd vooruit op de nieuwe collectie. Ik koop regelmatig nieuwe materialen en vazen in, die voor de webshop worden gestyled en gefotografeerd.”

Daarnaast werkt Natasja Dijkmans veel op aanvraag. “Voor die klanten ga ik specifiek op inkoop. Ik maak de boeketten thuis en lever ze zelf af.”

Sinds de start van haar bedrijf, afgelopen januari, merkt Natasja dat er bij ondernemers behoefte is aan een totaalplaatje. “Alleen boeketten is niet genoeg. Ik hoor dat er behoefte is aan maatwerk.” In de toekomst wordt het aanbod van Bloomfever dan ook verder uitgebreid naar totale styling van de inrichting. “Door mijn stylingopleiding let ik er op dat het je interieur versterkt, met allerlei accessoires, kussens, lampjes…. Ik was onlangs bij een winkel om een bloemdecoratie te maken. Dan kom je al snel samen in gesprek over wat je nog meer zou kunnen doen om de winkel aan te kleden.”

Informatie en contact

Voor meer informatie en bestellingen zie BloomFever. www.bloomfever.nl. Of bel Natasja Dijkmans: 06 27298558

BloomFever

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen