Er is al een circulaire brug in Friesland, een modulaire brug (opgebouwd in delen) in Amsterdam maar een combinatie van die twee is er niet.
Nog niet, want in april 2020 krijgt Wageningen de primeur: een circulaire én modulaire fietsbrug tussen de Bellefleur en Pomona. Vanmorgen tekenden wethouder Peter de Haan en Joris Vermeulen van bruggenbouwer Pontiflex het contract. Zo'n 110.000 euro is hiervoor begroot.
Dat het een circulaire en modulaire fietsbrug moet worden is zo ongeveer het enige wat nu vaststaat. Hoe die er uit gaat zien en van welk materiaal, dat moet nog besloten worden, in december valt hier een besluit over. In april 2020 moet de brug opgeleverd worden.
Met een nieuwe brug worden meteen wat bestaande problemen opgelost: deze brug is te smal en wordt glad onder bepaalde weersomstandigheden. Ook zit er een onhandige knik in het fietspad. Om die eruit te halen wordt de brug schuin gelegd.
Een modulaire brug bestaat uit diverse onderdelen die vooraf gemaakt worden, vergelijkbaar met de pre-fab bouw. Een snelle manier van bouwen doordat bijvoorbeeld muren in zijn geheel geplaatst worden en een trap in zijn geheel in de woning wordt gehesen, in plaats van die ter plekke te maken.
Hier zit tijdswinst in, ook voor het bouwen van een brug maar biedt hiernaast andere voordelen. Zo zijn onderdelen apart vervangbaar en is een brug relatief eenvoudig te verlengen of te verkorten, zelfs te verplaatsen. Zaken die nu heel wat voeten in aarde hebben, zodra een brug aangepast moet worden.
Duurzaam en dus circulair, is hot. Ook in Wageningen en daar past een circulaire brug bij. Het opknappen van de huidige brug-die niet voldoet- kost ook geld. De brug staat al even te koop op Bruggenbank
. Er is belangstelling voor maar verkocht is ie nog niet. De nieuwe circulaire, modulaire brug ontloopt qua kosten een traditionele brug weinig. Maar in onderhoud gaat het wel schelen: de brug is nagenoeg onderhoudsvrij.
Bij recyclebaar materiaal is het eindresultaat afbraak. Bij circulair is dat hergebruik. Alle materialen die worden gebruikt zijn dus herbruikbaar indien de brug afgebroken of aangepast zou moeten worden. Dat kan bij de huidige brug niet, hij zal precies moeten passen bij de volgende eigenaar, aanpassen kan niet.
Van welk materiaal de brug gaat worden is één van de te maken keuze's. Iedere grondstof heeft een eigen prijs en uiterlijk, andere eigenschappen en ook het (geringe) onderhoud speelt een rol. Zo kan er gekozen worden voor FSC-hout, gerecycled plastic, biocomposiet of geopolymeerbeton. Als dragers kan men ook kiezen voor afgedankte spoorstaven. De leuning zou kunnen bestaan uit hergebruikte visnetten of afgedankte fietsen.
Pontiflex kreeg pas afgelopen juni patent op de modulaire, circulaire brug, heel recent. Het bedrijf probeert nu overheden en gemeenten te enthousiasmeren voor deze nieuwe brug die in het huidige beleid: anders/zuiniger om gaan met de grondstoffen van de aarde, minder afval te produceren en duurzamer te bouwen, perfect passen.
De gemeente hoopt 19 december de definitieve samenstelling en het ontwerp van de nieuwe fietsbrug te presenteren