De start-up KRUSLI behoort tot de 25 beste inzendingen voor de jaarlijkse duurzaamheidscompetitie van de Nationale Postcode Loterij: de Postcode Lotteries Green Challenge, 2019.
De uit
Wageningen afkomstige start-up maakt samen met nog 24 andere groene ondernemers van over de hele wereld kans op één van de vijf finaleplaatsen in en daarmee op de hoofdprijs van 500.000 euro. Met dit prijzengeld krijgt de winnende start-up de kans om haar groene businessplan op de markt te brengen en zo een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld.
Voedselverspilling
Een derde van ons voedsel wordt weggegooid of gaat verloren. Daarom is de missie van KRUSLI om zoveel mogelijk voedsel te redden. Ze doen dit door het creëren van ontbijtproducten die gemaakt zijn van reststromen. Zo wordt er gebruikgemaakt van bierbostel, speltzemelen, ‘kromme’ groentes en fruit, overgepofte quinoa en gebroken noten die perfect zijn voor de KRUSLI ontbijtjes.
KRUSLI past daardoor ook helemaal in de Wageningse ambitie
voedselverspilling tegen te gaan.
Naast de start-up uit Wageningen, bevinden zich in de top 25 nog vijf andere Nederlandse start-ups uit Delft (Field Factors, Green Basilisk en Solho), Leeuwarden (Sponsh) en Rotterdam (Odd.Bot). Andere genomineerden zijn afkomstig uit Duitsland, Israël, Noorwegen, Peru, de Verenigde Staten, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Een volledig overzicht van alle 25 genomineerden is te vinden op
de website .
Postcode Lotteries Green Challenge 2019
Een recordaantal van 1.167 ondernemers van over de hele wereld dienden dit jaar hun businessplan in voor de Postcode Lotteries Green Challenge 2019. Een
jury van experts boog zich over de inzendingen en selecteerde 25 genomineerden, die nog steeds kans maken op de hoofdprijs van 500.000 euro.
Welke vijf start-ups daadwerkelijk naar de finale gaan wordt begin september door de organisatie bekend gemaakt. De finale vindt 3 oktober plaats in Amsterdam.
Vorig jaar won de Nederlandse start-up
The Great Bubble Barrier , zij hebben een luchtbellenscherm ontwikkeld dat in rivieren en kanalen geplaatst kan worden in de strijd tegen de plasticsoep.
Over de Postcode Lotteries Green Challenge
Om bij te dragen aan een groenere wereld organiseert de Nationale Postcode Loterij sinds 2007 jaarlijks de Postcode Lotteries Green Challenge. Het is wereldwijd een van de grootste, jaarlijkse wedstrijden op het gebied van duurzame ondernemingsplannen. De competitie richt zich op startende, innovatieve en creatieve ondernemers.
Groene producten of diensten die bijdragen aan een betere wereld en hoog scoren op design, gebruikersgemak en kwaliteit maken kans om te winnen. Elke deelnemer moet een gedetailleerd ondernemingsplan inleveren dat vervolgens door de pre-jury wordt beoordeeld.
Winnaars van voorgaande edities zijn inmiddels succesvol met hun innovatieve producten, mede dankzij de publiciteit en het netwerk rondom de Postcode Lotteries Green Challenge.