Afgelopen donderdag overhandigden burgers namens stop4deroute een manifest aan Tweede Kamerleden om hun zorgen te uiten over de geplande aanvliegroute naar Schiphol boven onze provincie.
De nieuwe aanvliegroute zal voor extra uitstoot en veel herrie zorgen. aldus de actiegroep. Daarom vragen zij de Tweede Kamer om de route te schrappen.
Manifest aan Tweede Kamer tégen vierde aanvliegroute namens 75.000 burgers
Er
is geen draagvlak voor de vierde aanvliegroute naar Schiphol die over
de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland zou moeten komen. Met
200 à 300 vliegtuigen per dag zullen 1,3 miljoen mensen extra overlast
krijgen, zonder voordeel voor andere mensen. Bezorgde burgers, verenigd
in Stop4deroute, overhandigden daarom op 24 oktober een manifest aan
Tweede Kamerleden.
Geen
draagvlak vierde route
Eind dit jaar is het schetsontwerp van de Luchtruimherziening, waar de
geplande vierde aanvliegroute onderdeel van is, gereed. Daarom wil
Stop4deroute de nieuwe minister en Kamerleden nu laten weten dat er geen
draagvlak is voor de vierde aanvliegroute, en dat de noodzaak ervan
ontbreekt.
Burgerinitiatief
Stop4deroute heeft ruim 76.000 handtekeningen verzameld, en dit aantal
blijft groeien. Daarnaast spraken 32 gemeenten en de provincie Utrecht
zich al uit tegen de komst van de nieuwe aanvliegroute. Veel mensen
weten nog niet dat de vierde route er komt. De burgers die dit wel weten
hebben veel vragen, maken zich zorgen, en missen bescherming en
inspraak.
1,3
miljoen mensen krijgen extra overlast
Achter de schermen werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
al jarenlang aan de vierde aanvliegroute, waar naar verwachting één
derde van alle landende vliegtuigen op Schiphol over zal vliegen. Zo is
er eind 2021 al met de vierde route geoefend door Luchtverkeersleiding
Nederland, met een naderingspunt bij Doorn. Er is echter geen noodzaak
voor een vierde aanvliegroute. Een nieuwe route ontlast de omwonenden
van Schiphol niet. Daarnaast zijn de voordelen voor milieu en klimaat
verwaarloosbaar.
De
negatieve impact van de vierde aanvliegroute is daarentegen wél groot.
Maar liefst 1,3 miljoen mensen zullen extra overlast krijgen. De
dagelijks honderden extra overkomende vliegtuigen zullen zorgen voor
veel geluidsoverlast en uitstoot. Geluidsoverlast leidt tot stress,
hart- en vaatziekten, slaapstoornissen en concentratieverlies. Daarnaast
bevat de uitstoot van vliegtuigen kankerverwekkende stoffen. Krimp van
de luchtvaart is volgens Stop4deroute de enige oplossing voor de
vervuiling en overlast die de luchtvaart veroorzaakt.
Geen
snelweg boven ons hoofd
De grote weerstand tegen de vierde route is op 24 oktober overgebracht
door een grote groep burgers aan zes Tweede Kamerleden uit de commissie
luchtvaart in Den Haag. Bij het luchtvaart debat in de middag was de
hele publieke tribune gevuld met burgers in wit en donker roze. Want wie
nu stil is krijgt straks (extra) herrie.
Voor meer informatie zie
www.stop4deroute.nlWil je ook je stem verheffen?
Teken de petitie tegen de aanvliegroute.