Steeds meer mensen hebben problemen met hun ogen. Het aantal mensen met de vier meest voorkomende oogziekten stijgt naar verwachting tot 2023 met 17 procent. De belangrijkste reden daarvoor is dat er steeds meer ouderen zijn.
Om ook in de toekomst iedereen voldoende oogzorg te kunnen bieden, hebben zorgverleners in de regio Gelderse Vallei de oogzorg anders georganiseerd.
De huisarts verwijst mensen met eenvoudige oogklachten naar de optometrist in plaats van de oogarts. De afgelopen drie jaar is er proefgedraaid met deze nieuwe manier van werken. Met succes: Positieve ervaringen van patiënten en tevreden zorgverleners.
Een optometrist is een hbo-opgeleide zorgverlener die de kennis en mogelijkheden heeft om te beoordelen of een oog gezond is of niet, adviezen en behandelingen kan geven en eventueel doorverwijst. Huisartsen, oogartsen en optometristen in de regio Gelderse Vallei en zorgverzekeraar Menzis hebben samen de zorg rondom oogklachten slimmer georganiseerd. Mensen met eenvoudige oogklachten gaan via de huisarts eerst naar de optometrist. Bij de optometrist worden zij goed en snel geholpen. Hiermee worden er onnodige bezoeken aan de oogarts voorkomen. Dit is belangrijk, want oogartsen kunnen de stijgende zorgvraag niet alleen opvangen en hebben zo meer tijd voor mensen met complexere oogproblemen.
In de afgelopen drie jaar zijn ruim 3.000 patiënten door hun huisarts verwezen naar de optometrist in plaats van naar de oogarts. De patiënt komt eerst bij de huisarts en krijgt van de huisartsen een verwijzing naar de optometrist. Met die verwijzing maakt de patiënt een afspraak bij de optometrist en kan binnen 2 weken terecht voor een oogonderzoek. ‘Na een uitgebreid onderzoek van 30 tot 45 minuten weet de patiënt wat er met zijn of haar ogen aan de hand is en wat er nodig is om zijn of haar klachten te verhelpen’, legt Jessica Linschoten, optometrist en deelnemer aan het project, uit. ‘Vaak meten we de sterkte van de ogen, vindt er een oogdrukmeting plaats en beoordelen we, na de ogen gedruppeld te hebben, het oog tot in detail van binnen en van buiten. Als het nodig is wordt een foto of een soort echo van het netvlies gemaakt. Eventueel overleggen we met de oogarts of huisarts.’
Uit de resultaten van het 3-jarige project blijkt dat bij 73 procent van de patiënten een bezoek aan de optometrist volstaat. Alleen patiënten die medisch-specialistische zorg nodig hebben verwijst de optometrist door naar de oogarts. Zo wordt de juiste zorg op de juiste plek geboden en worden onnodige zorgkosten voorkomen.
‘Patiënten zijn blij dat ze snel dicht bij huis terecht kunnen bij iemand met verstand van zaken en dat hun eigen risico niet wordt aangesproken’, licht Brenda Pekkeriet toe. In een tevredenheidsonderzoek geven patiënten de zorg een 8,4. Een deelnemer aan het onderzoek benoemt als voordeel: ‘Alles wordt zorgvuldig nagekeken en er is ruim de tijd voor het geven van uitleg en het beantwoorden van vragen.’ Voor zorgverleners is de kwaliteitswinst een belangrijke opbrengst. Piet Peters, oogarts, zegt hierover: ‘Optometristen leveren kwalitatief goede zorg. Samen met de huisartsen is er een unieke samenwerking ontstaan met de eerste en tweede lijn. De kwaliteit van de oorgzorg is sterk verbeterd: goede verwijzingen en de mogelijkheid om patiënten in de eerste lijn te behouden of makkelijker naar terug te verwijzen.’
De nieuwe wijze van zorgverlening is een initiatief dat tot stand is gekomen in samenwerking met Oogzorgpraktijken Nederland (OZPN), Huisartsen Gelderse Vallei (HAGV), Bergman Clinics, zorgverzekeraar Menzis, Mura Zorgadvies en de deelnemende oogzorgpraktijken OogZorgPraktijk Sloof Optiek (Ede), OogZorgPraktijk Oogzorgcentrum (Ede) en OogZorgPraktijk Prummel-Optiversum (Veenendaal en Leersum). drie jaar proefdraaien heeft laten zien dat het werkt: de optometrist is de oplossing om goede oogzorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Patiënten in de regio Gelderse Vallei kunnen blijven rekenen op goede oogzorg.
Op de foto Anneke Jansen (Mura Zorgadvies) en huisarts Brenda Pekkerie.