De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer.
Vooral in Harderwijk en Heumen lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als in deze twee gemeenten. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat . Ook Arnhem en Ede scoren niet zo best wat dit betreft.
Ten opzichte van andere provincies is Gelderland relatief veilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 7,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt lager dan landelijk gemiddeld (8,5). Wel zijn er grote verschillen per gemeente.
Ten opzichte van het aantal inwoners blijken Harderwijk en Heumen de minst veilige Gelderse gemeenten voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers 10,9 fietsongevallen per jaar.
De gemeente Scherpenzeel blijkt juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om twee ongevallen per 10.000 inwoners.
Benieuwd hoe ‘fietsveilig’ wageningen is? In Wageningen zijn 8,8 ongevallen per 10.000 inwoners. Hoger dus dan het landelijk gemiddelde.
Voor alle gemeenten in Nederland bekijk dan de lokale kaartjes op de website van Independer: https://www.independer.nl/
autoverzekering/info/schade/
onderzoek/fietsongevallen-2023 .
Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Gelderland gaat het om 55,4 procent van alle fietsongelukken. Vooral in Doesburg ligt dit percentage hoog. Hier gaat het zelfs om 83,3 procent van alle ongelukken met fietsers. Ook in Druten (80 procent) en Culemborg, Duiven en Epe (75 procent) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s. Independer-verzekeringsexpert Menno Dijcks zegt hierover: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”