De Raad van State heeft bij uitspraak van 2 oktober de
bezwaren van Natuur en Milieu Gelderland tegen de verlenging van de A15
ongegrond verklaard.
Zij waren de laatst overgebleven appellant in deze al decennia lopende procedure. Daarmee kwam er groen licht voor het doortrekken van de A15 en de verbreding van de A12.
Reactie Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
De regio Arnhem-Nijmegen wordt veel beter bereikbaar door het doortrekken van de A15 en de verbreding van de A12. Door deze cruciale verbinding en verbreding kan het autoverkeer beter doorstromen. , aldus de reactie van de Groene Metropoolregio.
In de regio Arnhem-Nijmegenmoeten tot 2040 zo’n 60.000 woningen gebouwd worden. Daarvoor is een goede bereikbaarheid van de regio een voorwaarde. De regio wordt beter bereikbaar door het doortrekken van de A15 en de verbreding van de A12. Door deze cruciale verbinding en verbreding kan het autoverkeer beter doorstromen. Dat is de reactie van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen op de uitspraak van de Raad van State van 2 oktober.
'Extra woningen leiden tot meer verkeer'
"De
uitspraak van de Raad van State is een opsteker voor de regio
Arnhem-Nijmegen," aldus Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en
voorzitter van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen. "Met de
verbreding van de A12 en het doortrekken van de A15 tussen Bemmel en de
A12 kunnen we de 60.000 woningen in de regio bouwen, zoals in de
Woondeal is afgesproken. Extra woningen leiden immers tot meer verkeer,
terwijl de filedruk nu al hoger is dan ooit. We gaan nu snel met de
minister, de provincie en Rijkswaterstaat in gesprek over hoe dit zo
snel mogelijk gerealiseerd kan worden."
Vaart maken met de aanleg
Nermina
Kundić, wethouder duurzame mobiliteit in Arnhem en bestuurlijk
opdrachtgever mobiliteit van de Groene Metropoolregio: "Het is
belangrijk dat de A15 en verbreding van de A12 zo snel mogelijk
gerealiseerd worden. We moeten vaart maken. Nu al is het zo dat er maar
íets hoeft te gebeuren op de snelwegen hier in de regio en het verkeer
loopt helemaal vast. De A12 van de grens naar Arnhem staat op nummer een
van de file top tien in de ochtendspits. Door deze maatregelen blijft
de regio goed bereikbaar. Dat is goed nieuws voor de inwoners, voor de
bedrijven en voor het milieu."
Gevolgen voor natuur en landschap
Natuur en Milieu Gelderland is erg teleurgesteld over de uitspraak en maakt zich grote zorgen over het uitblijven van effectief stikstofbeleid en versnelling voor natuurherstel.
Het Traceebesluit gaat over de verlenging van de A15 naar de A12 bij
Zevenaar. Het wegtracee loopt door het Natura2000-gebied Rijntakken en
door het unieke rivierenlandschap van Gelderland. Terwijl vanwege die
waarden voor de Betuwe-spoorlijn een tunnel is gebouwd, is voor de ViA15
afgezien van een tunnel. Onbegrijpelijk, vindt Natuur en Milieu Gelderland. "In de afgelopen jaren heeft de Raad van State in diverse
tussenuitspraken onze bezwaren deels gegrond verklaard. Telkens weer
kreeg de minister de gelegenheid om geconstateerde gebreken te
herstellen. De huidige uitspraak ging alleen nog over natuurherstel en
extern salderen. Nu de Raad van State oordeelt dat de minister voldoende
heeft aangetoond dat extern salderen mogelijk was zonder aanvullende
maatregelen voor natuurherstel, is ons beroep tegen de verlenging van de
A15 definitief ongegrond verklaard. De juridische mogelijkheden tegen
de aanleg van dit stuk snelweg door Natura2000-gebied Rijnstrangen zijn
hiermee uitgeput."
'Keus was niet nodig'
"Wij zijn bijzonder teleurgesteld. Wat nu verloren gaat, krijgt
Nederland nooit meer terug. En dat terwijl deze keus niet nodig was,
indien het tracé net zoals de Betuweroute gebruik had gemaakt van een
tunnel onder het gebied, in plaats van er dwars doorheen. We hebben ons ingezet met alles wat we hadden, en kunnen nu niet anders dan ons neerleggen bij deze uitspraak."