Slachtoffers van online criminaliteit krijgen in Gelderland en Overijssel sneller agenten thuis om een aangifte op te nemen of sporen veilig te stellen. Deze aanpak van de eenheid Oost-Nederland is uniek.
Door deze nieuwe werkwijze wordt de
politie bijvoorbeeld naar een slachtoffer gestuurd die net (bijna) is opgelicht door een zogenaamde bankmedewerker. Voor deze en andere fenomenen van digitale criminaliteit blijft het ook nog steeds mogelijk om op andere manieren aangifte te doen, bijvoorbeeld online.
Voorheen
Sinds half januari is het dus mogelijk om agenten via de meldkamer direct naar het slachtoffer te sturen. Thuis kunnen slachtoffers samen met de agenten een aangifte opnemen, maar kan er ook uitgekeken worden naar mogelijke verdachten. Voorheen zijn slachtoffers veelal gewezen op de mogelijkheid van online aangifte te doen of voor een afspraak naar het bureau te komen. Vanaf nu krijgen mensen in Gelderland en Overijssel meer opties: politie ter plaatse of op een andere manier aangifte doen. De politie vergroot hiermee de kans om daders te pakken en er kan belangrijke informatie voor verder onderzoek vastgelegd worden.
Sinds de start zijn in Oost-Nederland tientallen meldingen binnengekomen en opgepakt. Na een melding kon een vermoedelijke oplichter staande worden gehouden. Hij had €6500,- bij zich. De man had geen verklaring voor dat geldbedrag. Ook heeft een aangever €1500,- terug. Via een verkoopsite is geprobeerd aankopen te doen met het geld van het slachtoffer. De agent die ter plaatse was wist die verkoop te stoppen. Slachtoffers geven aan de aanpak erg te waarderen.
Verschillende fenomenen
De omvang van online criminaliteit is groot, dagelijks worden mensen online opgelicht. Veel voorkomende vormen zijn bank-helpdesk-fraude (waarbij de bank belt dat het geld op een bepaalde rekening gevaar loopt en moet worden veiliggesteld) en sextortion (waarbij gedreigd wordt seksueel getinte beelden openbaar te maken). Voor deze en enkele andere vormen geldt de nieuwe werkwijze.
Blikje fris en broodje
"We doen dit op de eerste plaats voor het slachtoffer. Als er een kans is om een verdachte te vinden, zullen we daar zeker op inzetten. Ons eerste doel is het helpen van de aangever. Hiermee is onze dienstverlening uitgebreid met een optie waar behoefte aan is," zegt Sander Hoed, een van de initiatiefnemers. "Ik werkte tot voor kort op een basisteam en verbaasde mij erover dat we wel rijden op een melding diefstal van een blikje fris en een broodje, maar dat mensen die voor duizenden euro’s zijn opgelicht een afspraak moeten maken of worden verwezen naar de online aangifte mogelijkheid." Samen met Remko Leeneman bedacht hij de 'Digitale Meldkamer'. Een werktitel, want dit proces verloopt via de reguliere meldkamer. Meldingen vanuit de meldkamer worden opgepakt door de agenten die in de noodhulp zitten.
Mogelijk zelfs landelijk
De verwachting is dat deze nieuwe werkwijze in 2024 in meer eenheden wordt uitgerold. "Mogelijk zelfs landelijk want dat het noodzakelijk is, blijkt uit de waardering die we krijgen van de slachtoffers."