Veel huurbemiddelaars vragen nog altijd geld voor hun diensten bij huurders, terwijl ze dat helemaal niet mogen. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil paal en perk stellen aan de onterecht in rekening gebrachte kosten.
De waakhond roept huurders daarom op aan de bel te trekken als er om zo’n vergoeding wordt gevraagd.
Bemiddelaars kunnen op de krappe woningmarkt goed van pas komen als je op zoek bent naar een huurwoning. Maar het is deze tussenpersonen wettelijk verboden bemiddelingskosten in rekening te brengen bij huurders als ze ook in opdracht van verhuurders werken. Dat geldt ook voor vergoedingen die ze bijvoorbeeld als administratie- of contractkosten presenteren.
Toch maakt volgens de ACM nog zo’n 70 procent van de huurbemiddelaars zich schuldig aan de praktijken. Gemiddeld vragen ze ruim 200 euro per bemiddeling. Daarmee maken ze ,,misbruik van de kwetsbare positie van huurders in de overspannen woningmarkt”. Huurders die dit willen melden, kunnen terecht bij het digitale loket ConsuWijzer .
Ook De Woonbond ziet dat huurmakelaars nog steeds onterechte kosten in rekening brengen. ,,Ze vermijden vaak angstvallig de term ‘bemiddelingskosten’, maar wanneer je als huurder moet betalen om een woning te krijgen via een makelaar, zijn het bemiddelingskosten.” aldus een woordvoerder.
Volgens de huurdersorganisatie is de onlinecheck op haar website, waarmee huurders kunnen zien of ze geld terug kunnen vorderen van een makelaar, nog steeds populair. Sinds de uitspraak van de Hoge Raad in 2015, waarin bleek dat huurders nooit een rekening mogen krijgen van bemiddelaars wanneer er ook voor de verhuurder wordt gewerkt, is de check zo’n 32.000 keer gebruikt.