Op de eerste dag van de onderwijsstaking tekenden leraren, ondersteunend personeel, schooldirecteuren en bestuurders van de scholen van Stichting PPO De Link, Vrije School De Zwaneridder, G.J. van den Brinkschool en Regionale Scholengemeenschap Pantarijn het manifest voor het
onderwijs.
Hiermee roepen zij het kabinet op om per direct extra structurele investeringen te doen in het onderwijs.
Kwaliteit achteruit
De kwaliteit van het onderwijs staat al jaren onder druk. Belangrijke oorzaken zijn het lerarentekort en de grote werkdruk. En het lerarentekort zal de komende jaren alleen nog maar verder stijgen... Dit en meer heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs en de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen. Alleen forse structurele investeringen kunnen de problemen oplossen.
Het manifest voor het onderwijs kan vandaag – tijdens de landelijke onderwijsstaking van 30 en 31 januari – getekend worden. Iedereen die werkzaam is binnen één van bovengenoemde scholen en die de doelen van de onderwijsstaking steunt, kan het manifest ondertekenen.
Gezamenlijk pleiten wij voor het waarborgen van goed onderwijs op de lange termijn, het beschikbaar zijn van voldoende en gekwalificeerd onderwijspersoneel, het verkleinen van de loonkloof tussen PO en VO-tweedegraads en het aantrekkelijk maken van werken in het onderwijs voor hoger opgeleiden. Het manifest is een oproep voor structureel geld voor het onderwijs. Alleen zo kunnen we borgen dat we in Nederland goed onderwijs kunnen blijven garanderen. Voor de toekomst van onze kinderen én de generaties die volgen.
Het manifest voor onderwijs
(tekst gaat verder onder de foto)
Met veel plezier en enthousiasme werken wij in het onderwijs. Het dagelijks leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van onze leerlingen geeft energie en voldoening. Vandaag de dag staat ons werk echter onder grote druk. Onze scholen steunen de doelen van de onderwijsstaking op donderdag 30 en vrijdag 31 januari 2020 dan ook van harte.
Leerlingen hebben recht op goed onderwijs
De kwaliteit van ons onderwijs staat al jaren onder druk. Belangrijke oorzaken zijn het lerarentekort en de grote werkdruk. Het lerarentekort zal de komende jaren nog verder stijgen. Inmiddels kunnen we niet meer garanderen dat er voor iedere klas een bevoegde leraar staat. Mede door het stijgend lerarentekort neemt het aantal kinderen per klas toe, is er minder contacttijd met de leerlingen en worden klassen opgedeeld of zelfs naar huis gestuurd. Het zorgt voor een hoger oplopende werkdruk bij de leraren die wel beschikbaar zijn. Dit heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs en de ontwikkelingsmogelijkheden van onze leerlingen. Wanneer wij nu niet doorpakken en structurele investeringen van dit kabinet eisen, zullen de problemen alleen maar groter worden.
Wij pleiten voor:
- het waarborgen van goed onderwijs op de lange termijn;
- het beschikbaar zijn van voldoende en gekwalificeerd onderwijspersoneel;
- het verkleinen van de loonkloof tussen PO en VO-tweedegraads;
- het aantrekkelijk maken van werken in het onderwijs voor hoger opgeleiden.
Oproep voor structureel geld voor het onderwijs
Naar aanleiding van eerdere acties is er door dit kabinet een begin gemaakt met extra investeringen.
Hier zijn we heel blij mee, maar deze - grotendeels eenmalige - investering is onvoldoende voor het daadwerkelijk oplossen van de grote problemen in het onderwijs. Hiervoor zijn forse extra structurele investeringen nodig. Wij zijn van mening dat dit kabinet nu eindelijk haar verantwoordelijkheid moet nemen voor de kwaliteit van het onderwijs in Nederland.
Wij roepen de politiek op om per direct extra structurele investeringen te doen in het onderwijs om de problemen op te lossen. Alleen zo kunnen we borgen dat we in Nederland goed onderwijs kunnen blijven garanderen. Voor de toekomst van onze kinderen én de generaties die volgen.